Tornado

Igår efter matchen så var det planerat att vi skulle gå ut. Vi hade även köpt kex, ost, vin, grillad kyckling, vindruvor mm mm. Jag såg fram emot en mysig kväll. När jag kom hem från matchen så tog jag en liten nap för jag var så trött. Men helt plötsligt vaknade jag. TORNADO WARNING!! TAKE SHELTER!

Jag undrade vad det var, det kom utifrån från någon slags högtalare/megafon. Tornado Warning and High Wind Warning until 9 p.m. Saturday. Recommed staying indoors until storm has passed. Take shelter if tornado is spotted.

Vad gör man? Detta var något vi aldrig varit med om och med tanke på hur amerikanarna är så vet man inte hur allvarligt det är. De stänger skolan för att det "snöar." Dock höll vi oss uppdaterade och de såg rätt allvarligt ut. Vi kunde läsa om hur vi skulle ta skydd.

"Take cover now. Move to an interior room on the lowest floor of a sturdy building. Avoid windows. If in a Mobile home... vehicle or outdoors... move to the closest substantial shelter. If no shelter is available lie down in a low lying area. Protect yourself from flying debris. Heavy rainfall may hide this tornado making it difficult to see. Do not wait to see or hear the tornado. Take cover now."

Jag menar hur skulle ni reagera?! Dock ville vi ta oss till våra vänner i White Hall men visste inte hur. Dock efter en stund så ringde vi en taxi och han sa att det inte var någon fara längre, den hade passerat Greenville. Han menade på att han aldrig skulle köra oss om det var farligt. Precis när vi skulle åka kom såklart spöregnet. Haha jag fick en rejäl dusch på cirka 10 sekunder, vägen till och från taxin.

Hur gick det sen?
Jo Greenville klarade sig bra, bara något träd som fallit. Dock i Framville, cirka 15 min härifrån, hade de sett den!! Flera hus förstördes. Dock såg jag nu på morgonen att Aftonbladet rapporterat 22 döda i USA efter tornadon varav 5 personer här i North Carolina. Läs mer på Aftonbladet!


I taxin, "nyduschad"

 


Maartje lånade mig torra kläder!

 

Så ingen fara skedd, dock såhär i efterhand hade det varit lite häftigt att se tornadon, dock på avsånd! =)


Kommentarer
Postat av: Sofia

Ne fy vad läskigt! Förstår att det var svårt att veta hur man ska reagera. Skönt att höra att du är okej min vän! Puss o kram

2011-04-18 @ 18:30:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0